مراحل تهیه پوشه کار (6 ):نمون برگ ارزیابی معلم از پوشه کار ابزارهای ارزشیابی توصیفی-- قسمت دوم: منظور نهایی معلم از پوشه کار این است که بتواند با یاری جستن از این شیوه تصویری واضح و سه بعدی از رشد مهارت ها ، توانایی ها و دانش و نگرش دانش آموزان ارائه نمایند . ابزارهای ارزشیابی توصیفی-- قسمت اول: مفهوم و تعریف پوشه کار پوشه کار یکی از این شیوه های نوین ، روش پوشه کار ( کار پوشه ،کار نما ،سنجش پرونده ای ، پوشه عملکرد ) است «پوشه کار» شاه ابزار ارزش یابی کیفی – توصیفی است که هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی با هدف و سازمان منظمی در خود نگهداری می نماید مفهوم پوشه کار (پورت فولیو)، از لحاظ تاریخی : عبارت بوده است از کیف چرمی که نقاشان، هنرمندان، موزیسینها، فیلمنامهنویسها و ... که معمولاً با کار عملی سروکار داشتهاند، نسخههای پیشنویس و یا نهایی اثر هنری خود را در آن قرار داده و با خود حمل میکردهاند. تعریف پوشه کار(آلبوم پیشرفت تحصیلی ): - آلبوم پیشرفت تحصیلی عبارت است از : مجموعهای از نمونه کارهای دانش آموزان که در جریان یاددهی – یادگیری هدفمند جمع آوری گشته ، آگاهانه انتخاب گردیده و منظم سازماندهی شده و بیانگر میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان است وبه عبارتی همچون آلبومی ، تصاویرِ گوناگون ودرمسیر رشدِ دانستن ، توانستن و بکاربستنِ دانش آموزان را ، در مراحل مختلف فرآیند یاددهی – یادگیری ، به نمایش و قضاوت می گذارد (منبع:کتاب مدیریت پوشه کاراز بهمن قره داغی) |
دانش آموز ساعاتی را که در مدرسه می گذراند از معلم، هم کلاسی ها و کارکنان اداری مدرسه تأثیر می پذیرد و در بیرون از مدرسه پدر، مادر، برادر، خواهر، دوستان و فامیل در شکل گیری شخصیّت او مؤثّر هستند. بنابراین ناگزیریم خانه و مدرسه را نه تنها متّصل به هم، بلکه به لحاظ تأثیرگذاری تربیتی مشابه بدانیم. اما، در این میان نقش خانه از اهمیت بیش تری برخوردار است، زیرا ریشه رفتارهای دانش آموزان از خانواده برمی خیزد. محیط و حال و هوای خانه، عامل مؤثّری در روح و روان دانش آموز، و در نتیجه عاملی مؤثر در میزان یادگیری و تعلیم و تربیت است. از این رو معلمان بر این امر، تأکید بسیار زیادی دارند و می کوشند تا با آگاهی دادن خانواده، کیفیت آموزش را بالا ببرند؛ زیرا محیط خانواده پویا، در برگیرنده فرزندانی پویا، متحرّک، شاداب و پرانرژی و با وضعیت تحصیلی بالاست. اما خانواده ای ایستا و یک نواخت، درگیر فرزندانی با روحیه کسل، افسرده و بی تحرّک است.
آموزش والدین در خصوص مسائل تربیتی موجب می گردد که والدین محیط مناسب تری برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوّه فرزندان خود فراهم کنند و این امر نیز پیشرفت و بالندگی افراد خانواده و جامعه را در پی خواهد داشت. در هفته پیوند اولیا و مربیان فعّالیت های انجمن ها در زمینه تشکیل کلاس های آموزش خانواده آغاز می شود. این فعالیت ها به منظور آشنایی والدین با چگونگی رفتار با فرزند، تأمین آسایش روانی و جسمی آنها، و به طور کلی در زمینه هایی صورت می گیرد که والدین را در تربیت فرزندان خویش تواناتر و آگاه تر می سازد. در پی چنین تلاش هایی، فعالیت های مربیان با والدین همسو شده، برنامه های آموزش و پرورش پربار می گردد و بهتر نتیجه می دهد.
گردآورنده :ف ناموری
مدرسه در تربیت فرزندان اهمیت و جایگاه مشخصّی دارد. بنابراین این نهاد مقدس می باید برای رشد فرزندان آماده و مجهّز شود بهترین راه برای دست یابی به این هدف، آموزش خانواده است. سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران به منظور پیش گیری از آسیب های خانوادگی و اجتماعی در صدد آموزش اولیا برآمده است. تحقیقات متعدد نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که والدین آنها افرادی آگاه و آموزش دیده اند، بیش تر است. برگزاری کلاس های آموزش خانواده برنامه ای است که هدف آن نزدیک کردن روش های تربیتی و آموزشی والدین و مربیان است.
خانواده کوچک ترین، اما اساسی ترین، واحد اجتماعی و اثربخش ترین عامل تربیت است. در نظام آموزش و پروش کشور در طول سال تحصیلی برنامه هایی آموزشی با عنوان «آموزش خانواده» برای اولیای دانش آموزان اجرا می شود. هدف اصلی این برنامه ها اصلاح باورهای والدین و بهبود یا تغییر نگرش آنها نسبت به مسائل و شیوه های تربیتی فرزندان، و در نتیجه، ایجاد هماهنگی و همکاری بیش تر بین خانه و مدرسه است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که هر اندازه آموزش خانواده و ارتقای آگاهی ها و دانسته های تربیتی والدین، بیش تر باشد، رابطه صحیح خانوادگی، پیش رفت تحصیلی و رفتارهای پسندیده دینی و اخلاقی دانش آموزان در سطح بالاتری خواهد بود.