هوشمند سازی مدارس

هوشمند سازی مدارس

این وبلاگ به یاری خداوند منان جهت تبادل نظربرای بهبود در امر آموزش به نوگل های عزیز کشورم بلاخص شهر نی ریز (فارس)ایجاد شده است.
هوشمند سازی مدارس

هوشمند سازی مدارس

این وبلاگ به یاری خداوند منان جهت تبادل نظربرای بهبود در امر آموزش به نوگل های عزیز کشورم بلاخص شهر نی ریز (فارس)ایجاد شده است.

یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه ای

در مدارس هوشمند معلمان برای تدریس مطالب درسی و افزایش میزان درک دانش آموزان از مطالب ارائه شده و تشویق ایشان به فراگیری دروس از اسلایدهای آموزشی،‌ نرم افزار های آموزشی ، بازی های رایانه ای، انیمیشن و دیگر محتوای چند رسانه ای در کلاس های درس بهره می برند.

در مدارس هوشمند معلمان برای تدریس مطالب درسی و افزایش میزان درک دانش آموزان از مطالب ارائه شده و تشویق ایشان به فراگیری دروس از اسلایدهای آموزشی،‌ نرم افزار های آموزشی ، بازی های رایانه ای، انیمیشن و دیگر محتوای چند رسانه ای در کلاس های درس بهره می برند. در کنار این سیستم ها معلمان می توانند از نرم افزارهای آموزش الکترونیک نیز بهره گیری نمایند و محتوای چند رسانه ای ایجاد شده را بر روی بستر اینترنت برای استفاده دانش آموزان در محیط خارج از مدرسه نیز فراهم کنند. تولید محتوای چند رسانه ای در مدارس به کمک معلمان و دانش آموزان صورت می پذیرد و در دوره های زمانی مشخص مرور می شود و مورد بازبینی قرار می گیرد. محتوای آموزشی تولید شده در مدارس هوشمند می تواند از طریق پورتال های الکتریکی با مدارس دیگر نیز به اشتراک گذاشته شود ومعلمان مدارس مختلف ، دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

بدین روی یکی از جنبه های مدرسه هوشمند را می توان استفاده از فناوری های نوین به صورت گسترده برای تسهیل فرایند یادگیری و یاددهی دانش آموزان عنوان نمود.

شرح معیار

١- یکی از ارکان اصلی مدارس هوشمند استفاده از محتوای آموزشی چند رسانه ای در فرایند یاددهی – یادگیری است. با استفاده از محتوای چند رسانه ای امکان اتقال بهتر مفاهیم درسی به دانش آموزان فراهم می شود. زیرا در این روش علاوه بر حس شنیداری دانش آموز، حس بینایی آنها نیز به شدت فعال می شود و بر این اساس دانش آموزان می توانند درک واقعی تری نسبت به مفاهیم درسی داشته باشند . همچنین انتقال مطالب از طریق احساس بصری باعث می شود تا زمان ماندگاری مفاهیم افزایش یابد.

٢- نرم افزارهای کمک آموزشی مورد نیاز معلمان را برای انتقال مفاهیم درسی شبیه سازی می کنند و دانش آموزان را در یک محیط مجازی قرار می دهند. در این محیط مجازی،‌دانش آموز می تواند مفاهیم مختلف را تجربه نموده،‌به یادگیری عمیق تری دست یابد.

٣- نرم افزارهای کمک آموزشی مورد نیاز معلمان را برای انتقال مفاهیم درسی شبیه سازی می کنند و دانش آموزان را در یک محیط مجازی قرار می دهند. در این محیط مجازی، دانش آموزان می توانند مفاهیم مختلف را تجربه نموده و ‌به یادگیری عمیق تر دست یابند. از جمله نرم افزار های کمک آموزشی می توان به آزمایشگاه های مجازی اشاره نمود. این آزمایشگاه ها فرصت انجام آموزشهای مختلفی را در محیط رایانه ای برای دانش آموزان فراهم می نمایند. این آزمایشگاه ها می توانند برای دروس مختلفی از جمله علوم تجربی، زیست شناسی، فیزیک، ‌شیمی و ریاضیات مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از آزمایشگاه های مجازی فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می نماید تا بتوانند در یک محیط غیر فیزیکی، فرضیه ها و حالات مختلف را بررسی نمایند.

٤- در مدارس هوشمند،‌فرایند یاددهی و یادگیری تنها منحصر به ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه نیست و دانش آموزان می توانند در خارج از مدرسه نیز با استفاده از سیستم مدیریت محتوا به یادگیری و تمرین مفاهیم درسی بپردازند. از این طریق معلمان می توانند با تعیین تکالیف و فعالیت های خاص برای دانش آموزان ، در منزل نیز فرایند یاددهی را استمرار بخشند. در اغلب مدارس هوشمند ساعت حضور دانش آموزان به انتقال مفاهیم اصلی برنامه ی درسی اختصاص می یابد. لیکن در ساعات حضور دانش آموز در منزل، برنامه های تکمیلی برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود.

٥- استفاده از ابزارهای خودآموز توسط دانش آموزان، می تواند مکمل تدریس معلمان در فرایند انتقال مفاهیم عملی به دانش آموزان باشد. ابزارهای خود آموز برای دروس مختلف تولید شده و توسط دانش آموزان قابل استفاده می باشند. بسیاری از تولید کنندگان حرفه ای، با استفاده از ابزارهای چند رسانه ای ،‌خودآموزهایی را برای انتقال مهارت های مختلف مورد نیاز دانش آموزان تولید نموده اند که به وفور در اختیار می باشد. دانش آموزان می توانند شخصاً نسبت به تهیه و استفاده از این نرم افزارها اقدام نمایند و یا با هدایت مدرسه از این نرم افزارها بهره مند شوند.

٦- بخشی از محتوای آموزشی مورد نیاز در مدارس هوشمند می تواند توسط معلمان مدارس تولید شود و مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که معلمان با سناریوی مورد نظر خود برای ارائه مفاهیم درسی آشنایی بیشتری دارند، محتوای تولید شده توسط آنها می تواند به نحو موثرتری مورد استفاده قرار گیرد.

٧- علاوه بر معلمان،‌دانش آموزان نیز می توانند در فرایند تولید محتوای آموزشی مشارکت نمایند. گرچه تولید محتوا توسط دانش آموزان عمدتاً به صورت حرفه ای انجام نمی شود و در اغلب موارد آماتوری است،‌ لیکن مشارکت دانش آموزان در تولید محتوا می تواند به افزایش کیفیت یاد گیری آنها منجر گردد. مشارکت دانش آموزان درتولید محتوا در زمره یادگیری مشارکتی است.

٨- اینترنت مرجع مناسبی برای دسترسی به منابع علمی و آموزشی در حوزه های مختلف است. در مدارس هوشمند معلمان و دانش آموزان می توانند با انجام جستجوهای هدفمند،‌ به اطلاعات تکمیلی مرتبط با برنامه های درسی دست یافته اند،‌ شناخت عمیق تری را نسبت به مفاهیم درسی کسب نمایند.

٩- در کشورهای موفق در حوزه مدارس هوشمند،‌ سازمان های متولی اقدام به راه اندازی وب سایت ها و پایگاه های مرجع برای دسترسی دانش آموزان به منابع علمی مناسب و منطبق با برنامه های درسی نموده اند. این پایگاه ها معمولاً محتوای چند رسانه ای شامل متن، تصویر، فیلم و صوت را در اختیار مراجعان قرار می دهند. شبکه رشد در زمره ی یکی از این شبکه ها است.

١٠- در مدارس هوشمند علاوه بر این که از فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی – یادگیری استفاده می شود، ‌ارزشیابی دانش آموزان نیز با استفاده از اجزای نرم افزاری صورت می گیرد. نرم افزارهای آزمون، ‌امکان طراحی آزمون های مختلف و اجرای آنها را برای معلمان فراهم می نمایند.آزمون های مذکور می تواند در محیط مدرسه و در سایت رایانه ای آن برگزار شده، یا از طریق سیستم مدیریت محتوا اجرا شود. البته هنوز در برگزاری کامل ارزشیابی به صورت الکتریکی محدودیت های زیادی پیش رو است. لیکن بسیاری از آزمون های غیر رسمی را می توان به صورت الکترونیکی برگزار نمود. علاوه بر آزمون مشخص،‌سیستم هایی مانند مدیریت محتوا نیز می توانند برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرند. در این سیستم ها می توان مدت زمان حضور و فعالیت مفید دانش آموز و معلمان در سیستم را ثبت و کنترل نمود. انعطلف پذیری آزمون های الکتریکی به مراتب بیشتر از آزمون هاس سنتی است. طراحی این آزمون ها برای معلمان ساده تر است و آنها می توانند به بانک سوالات و آزمون ها نیز دسترسی داشته باشد. از این طریق طراحی یک آزمون جدید با سرعت بیشتری انجام می شود. همچنین بررسی پاسخ ها و جمع بندی عملکرد دانش آموزان نیز با سرعت و دقت قابل توجهی صورت می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.